Dear readers!
It’s time for a new weekend reading. And as we are facing a new month, it’s up to a new writer which is me. I’m Anna Vera and also studying in the master’s program “Spiel && Objekt”. Besides exploring the possibilities of code and situated drama together with Leoni Voegelin and all the other great people, I’m working as a freelancing directress. Writing the weekend reading is an interesting task because not only you might hear of and read articles you otherwise wouldn’t, I did as well. So here is what I found notable while roaming through the wealth of newspapers, magazines and web portals:
Niall Ferguson and Eyck Freymann describe in their article „The Coming Generation War. The Democrats are rapidly becoming the party of the young—and the consequences could be profound.“ in The Atlantic which was published beginning of May that int the United States the Generation Z, as well as the Millennials, are moving left and they believe that the United States is facing a huge conflict between generations:
“… we do believe that a generational division is growing in American politics that could prove more important than the cleavages of race and class, which are the more traditional focuses of political analysis. Representative Alexandria Ocasio-Cortez is often described as a radical, but the data show that her views are close to the median for her generation. The Millennials and Generation Z—that is, Americans aged 18 to 38—are generations to whom little has been given, and of whom much is expected. Young Americans are burdened by student loans and credit-card debt. They face stagnant real wages and few opportunities to build a nest egg. Millennials’ early working lives were blighted by the financial crisis and the sluggish growth that followed. In later life, absent major changes in fiscal policy, they seem unlikely to enjoy the same kind of entitlements enjoyed by current retirees. Under different circumstances, the under-39s might conceivably have been attracted to the entitlement-cutting ideas of the Republican Tea Party (especially if those ideas had been sincere). Instead, we have witnessed a shift to the political left by young voters on nearly every policy issue, economic and cultural alike.”
Dirk von Gehlen picks up on that topic in his digital notes and collects a range of contributions that look at it also from a European or German perspective.
I took notice of Dirk von Gehlen because he contributed an essay to the new Kursbuch „Heimatt“ on the potential of the internet as „Heimat“ (home) beyond exclusion and isolation.
Unfortunately you can find only a short extract of that essay online (here).
Another article that I also couldn’t find online but I find worth discussing is an interview with Antionette Rouvrey on the power of algorithms looked at from a Foucault perspective published in the special edition of philosophie MAGAZIN on Michel Foucault. So I will at least quote from it:
“Er (Foucault) hilft mir gerade dabei, sie nicht als eine Überwachungsgesellschaft zu sehen! Foucaults Denken bildet einen Hintergrund, der es mir erlaubt zu erkennen, was uns mit dem Einzug des Digitalen weit über Foucault hinausführt. Die neuen statistischen Praktiken, die durch die massive Digitalisierung der Daten – Big Data – zu einer souveränen Größe gemacht wurden, entfernen sich von dem Typus der Macht den Foucault analysierte. (…) Mit Big Brother war die Autorität in einer mehr oder weniger konkreten, jedenfalls identifizierbaren Figur verkörpert. Hier aber gibt es keine konkrete Autorität, sondern eine Supermacht, die konzentriert ist in den Händen der Gründer und Akteure des Internets – Google, Amazon, Facebook, Apple und Microsoft. Indem sie die Big Data sammeln und verarbeiten, erlangen sie eine Macht, die bedeutender ist als irgendein Staat, weil sie das kontrollieren, was heute den Reichtum darstellt: nicht so sehr das Geld als vielmehr das Mögliche. Wer den Raum der Potenzialität beherrscht, wird der Herrscher der Welt.”
Last but not least a short article written by Dominik Erhard that I was attracted to because we are dealing a lot with the potential of games and play in our studies and he uses a children’s game to reflect on the question whether racism in the German police should be considered as individual cases or structural problem.
“Bereits Ende letzten Jahres wurde bekannt, dass die Daten der Frankfurter Anwältin Seda Başay-Yıldız mutmaßlich von einem Polizeicomputer im 1. Frankfurter Revier abgerufen wurden, um einen Drohbrief im Namen des sogenannten „NSU 2.0“ an sie zu schicken. Anfang April nun wurde der Haupttatverdächtige festgenommen, die Drohbriefe aber tauchten weiterhin auf, womit sich abermals mit größter Dringlichkeit eine Frage stellt, die uns auch in anderen gesellschaftlichen Bereichen (man denke etwa an #MeToo und sexuelle Übergriffe in der Filmbranche) schwer beschäftigt: Handelt es sich um Einzelfälle – oder um ein strukturelles Problem der Institution? Warum diese Unterscheidung hier wie auch auf anderen Feldern so schwer zu treffen ist, liegt jedoch nicht an den Phänomenen selbst, sondern an der unscharfen Verwendung des Begriffs „Struktur“. Im Alltag verwenden wir diesen nämlich nicht im Sinne eines geordneten Ganzen, das aus funktionalen Teilen besteht, sondern wie eine ungeordnete Menge identischer Elemente. Oder deutlicher ausgedrückt: Wir sagen „Struktur“, denken aber „Haufen“.”
Where is the connection to the children’s game? You will find that here: „Was der Fall ist“ (philosophie MAGAZIN).
I’m a bit annoyed by myself that I didn’t manage to post more articles of woman. I will try to shift my focus next week. Have a great rest weekend!